Zbigniew Jozwiak

Ś.P. Zbigniew Jóźwiak

Dnia 26 maja odszedł od nas w wieku 42 lat Zbigniew Jóźwiak alias Ahaj.

Był zapalonym turystą, wieloletnim organizatorem oraz komendantem Centralnego Zlotu Młodzieży "Palmiry". Zbyszek był członkiem społeczności Wiernych Ojczyźnie oraz założycielem Stowarzyszenia Wierni Ojczyźnie. Reprezentował Wiernych na wielu patriotycznych uroczystościach w okolicach Warszawy.

Działał w Stowarzyszeniu Rodzin Wielodzietnych, był współzałożycielem Obywatelskiej Inicjatywy Rodzin prowadzącej akcję "Stop Seksualizacji Dzieci, uczestniczył w budowaniu Koalicji "Dla Rodziny", należał do Domowego Kościoła, przez wiele lat był Zasłużonym Honorowym Krwiodawcą.

Przede wszystkim jednak był wzorowym ojcem piątki dzieci i przykładnym mężem.

Autor Wątek: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.  (Przeczytany 20431 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

barteq_g

  • Gość
Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« dnia: Luty 04, 2010, 15:59:14 pm »
W styczniu 2010 gliwicki OBRUM rozpoczął cięcie stali, z której powstanie demonstrator technologii polskiego uniwersalnego gąsienicowego pojazdu bojowego XXI wieku. Wóz o własnych siłach ma wjechać na ekspozycję MSPO 2010 w Kielcach (6-9 września).
Zadanie, którego odjął się Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych OBRUM (Polski czołg lekki) jest nie lada wyzwaniem, zważywszy, że kwota oddana do dyspozycji ośrodka poprzez projekt celowy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego to tylko 17,1 mln zł. OBRUM ? polskie centrum nowoczesnych projektów pancernych ? jest i pozostanie (także po włączeniu do Grupy Bumar) najbardziej doświadczonym kreatorem średnich i ciężkich opancerzonych platform bojowych. Warto przypomnieć, iż gliwiczanie mają na swoim koncie m.in. projekt czołgu Wilk, który dał początek PT-91 i jego wariantowi malezyjskiemu, niezrealizowaną koncepcję polskiego czołgu podstawowego Goryl, demonstrator technologii BWP-2000 (z wykorzystaniem pojazdu SUM ? Kalina), czy podwozie do samobieżnej haubicy Krab, której produkcja ruszyła właśnie w Centrum Produkcji Wojskowej Huty Stalowa Wola.

Uniwersalna platforma bojowa polskich Wojsk Lądowych XXI wieku, która dzięki modułowej architekturze może być lekkim czołgiem, wozem wsparcia, rozpoznania, czy gąsienicowym bwp, z wymiennymi, dostosowanymi do wymagań użytkownika, systemami napędowymi, obserwacji i walki ? doskonale wpisuje się w ogólny nurt koncepcji wiodących krajów świata (warianty rozwojowe niemieckiej Pumy, skandynawskiego CV 90, czy po części nawet izraelskiej Merkavy). Po okresie entuzjazmu dla wozów super lekkich i gorączce zapoczątkowanej amerykańskimi projektami opancerzonych pojazdów bojowych przyszłości (zarzuconego już programu FCS) o masie początkowo szacowanej na zaledwie 18 ton, potem podniesionej do 20 ton, po to, aby mogły być przerzucane na pokładach samolotów C-130 Hercules, okazało się, że to ślepa uliczka. Konflikty w Iraku i Afganistanie udowodniły, że bez solidnego zabezpieczenia przeciwminowego takiej konstrukcji, co implikuje masę co najmniej 30 ton, nie ma ona szans zagwarantowania bezpieczeństwa załodze.

W konstruowaniu polskiej platformy bojowej przyszłości o masie ponad 33 ton i wymiarach umożliwiających jej transport lotniczy na pokładach nowych europejskich A400M, bierze udział konsorcjum polskich spółek pod wodzą OBRUM. Są to m.in. WB Electronics (integracja elektromagnetyczna i systemowa, Fonet), Teldat (system orientacji taktycznej), Radmor (radiostacje) i PCO (systemy optoelektroniczne). Wiadomo już, że zostaną użyte gąsienice niemieckiego Diehla i powerpack MTU (podobny do zastosowanego w Pumie Bundeswehry), a także lekka armata kal. 120 mm szwajcarskiego Ruaga. Nie wyklucza się także wykorzystania opcjonalnie (na życzenie zamawiającego) optoelektroniki Zeissa.

Konstruktorzy OBRUM zakładają, że ich pojazd powinien zostać wyposażony we własny system aktywnej samoobrony przeciwko atakującym go głowicom granatników i ppk. Nie jest wykluczone, że będzie to pierwszy w historii polski wóz bojowy specjalnie zaprojektowany pod kątem integracji z takim właśnie rozwiązaniem. Jednym z branych pod uwagę systemów będzie Trophy Rafaela.

Rośnie zainteresowanie MON gliwickim demonstratorem polskiej platformy bojowej XXI wieku. Do tego stopnia, że mówi się nawet o ewentualnym ustanowieniu dodatkowego programu modernizacyjnego Sił Zbrojnych okresu 2009-2018, skoncentrowanego na jego rozwoju. O ile utrzymane zostanie tempo powrotu polskiej gospodarki, a tym samym finansów państwa, do stanu przedkryzysowej normalności.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2010, 15:59:35 pm wysłana przez barteq_g »

Gizz

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 04, 2010, 16:09:31 pm »
Świetny.
Rozwalił mnie tylko kawałek o kryzysie w Polsce :D

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 04, 2010, 17:56:16 pm »
Świetny.
Rozwalił mnie tylko kawałek o kryzysie w Polsce :D
Dlaczego?

Gizz

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 06, 2010, 15:49:07 pm »
Bo akurat kryzysu nie odczuliśmy , jako jedno z niewielu państw EU.

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 06, 2010, 16:42:32 pm »
W dużym stopniu dzięki temu, że rząd nie pakował pieniędzy w gospodarkę. ;) Nic nie robienie jest lepsze niż socjalizm jak widać.

Gizz

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 06, 2010, 17:11:53 pm »
Ta, ale jak na kraj z kiepska gospodarką nie jesteśmy tacy kiepscy, powiedzmy przeciętni i standard życia też mamy nie najgorszy. Więc nie ma co narzekać tylko zacząć coś robić !

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 03, 2010, 16:08:56 pm »
Najnowsze wiadomości dotyczące polskiego czołgu.
Cytuj
PCL nabiera kształtów

W gliwickim Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych trwają prace przy budowie demonstratora technologii przyszłego polskiego wozu bojowego XXI wieku. Pojazd nabiera konkretnych kształtów.


Bryła kadłuba z podstawowym pancerzem już gotowa, czeka na pierwsze elementy zawieszenia i układu jezdnego oraz system przeniesienia mocy / Zdjęcia: OBRUM

Przypomnijmy, że ma to być uniwersalna gąsienicowa platforma bojowa, jedna z najbardziej nowoczesnych konstrukcji tego rodzaju w Europie, która może stać się podstawą budowy polskiego czołgu lekkiego (PCL, Polski wóz bojowy XXI wieku), ale też całej zunifikowanej rodziny wozów, tak potrzebnych wymagającym modernizacji Wojskom Lądowym. Oczywiście pod warunkiem, że armia i MON zaakceptują i aktywnie, a nie jedynie werbalnie, wesprą ten kierunek działań polskiej zbrojeniówki.

Teraz można już otwarcie ujawnić, że wielkim zwolennikiem gliwickiego projektu był dowódca Wojsk Lądowych gen. Tadeusz Buk, który tragicznie zginął 10 kwietnia 2010 pod Smoleńskiem. Mawiał o sobie z dumą: - Jestem dekiel, czyli pancerniak i uważam, że stać nas na nowoczesne wozy bojowe, bo opowieści o końcu ery czołgów są prostu bzdurą... Wypada życzyć jego następcom wielkiej wytrwałości przy urzeczywistnianiu pomysłów Generała.

Wydaje się, że najlepszym uczczeniem jego pamięci powinno być podniesienie statusu gliwickiego projektu do rangi kolejnego pełnego programu modernizacyjnego Sił Zbrojnych w kluczowym dla ich przyszłości okresie 2009 ? 2018, co MON nieśmiało obiecuje od jakiegoś czasu. Ma się to podobno dokonać podczas MSPO 2010...

Korpus podwozia wozu opracowany przez specjalistów OBRUM i wykonany w kooperacji z polskimi podwykonawcami (ZM Bumar-Łabędy i AMZ Kutno) w maju 2010 jest już po obróbce mechanicznej, przygotowany do kompletacji i montażu podsystemów. Jego podzespoły, takie jak pokrywy, luki, tylna rampa wraz z tylnymi drzwiami, znajdują się w końcowej fazie prac wykonawczych. Do montażu przygotowane są dostarczone przez WZM Siemianowice Śląskie: kompletny właz mechanika-kierowcy, jego siedzisko oraz siedzenia desantu, a także zestawy przednich świateł.

Gliwiczanie w kooperacji z podwykonawcami (ZM Bumar-Łabędy, AXTONE, DIEHL) wykonali podzespoły układu bieżnego. Są wśród nich koła, wałki skrętne, zderzaki elastomerowe, wahacze z amortyzatorami ciernymi, gąsienice z nakładkami gumowymi i mechanizm napinający.

Do zabudowy przygotowane jest wyposażenie podwozia, w tym między innymi:

* układ klimatyzacji,
* agregat APU, opracowany i dostarczony przez ENTE z Gliwic,
* nocny peryskop kierowcy typ PNK-B, opracowany i dostarczony przez PCO,
* system obserwacji dla desantu i kierowcy, opracowany i dostarczony przez WB Electronics,
* system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy typ STOPFIRE-SF-01 dostosowany do potrzeb lekkiej platformy i dostarczony przez WSK-PZL Warszawa II.

Obecnie OBRUM, na specjalnie opracowanym i wykonanym stanowisku, testuje, integruje i przygotowuje do zabudowy w korpusie podwozia główne podzespoły układu napędowego:

silnik typ 8V199 TE20 renomowanej niemieckiej MTU,

układ chłodzenia, zaprojektowany specjalnie dla potrzeb lekkiej platformy, stanowiący nowatorskie opracowanie specjalistów OBRUM, z głównymi podzespołami:

* silnikami wentylatorów opracowanymi i wykonanymi we współpracy z KOMEL,
* wirnikami wentylatorów zaprojektowanymi i wykonanymi we współpracy z WIROPOL,
* chłodnicami dostarczonymi przez NISSENS,
* filtr powietrza dostosowany do potrzeb lekkiej platformy i dostarczony przez IGMA,
* przekładnię główną,wysokonapięciowy system energetyczny opracowany dla potrzeb lekkiej platformy przez znaną niemiecką ESW ? jest to trzecia w świecie, a pierwsza w Polsce, aplikacja tej klasy systemu ze startero-generatorem o mocy 120 kW. Podzespoły systemu są obecnie w końcowej fazie montażu i testów fabrycznych u poddostawcy.

W najbliższym czasie planowane jest dokonanie zabudowy systemu samoobrony przed nadlatującymi ppk. Na demonstratorze przewiduje się na razie zabudowanie atrapy ukraińskiego systemu Zasłon. Ale nie przesądza to ostatecznie sprawy wyboru układu aktywnej obrony wozu. Możliwe są wszelkie opcje.


W Gliwicach jest już silnik ? 8V199 TE20 / Zdjęcie: OBRUM

Korpus wieży opracowany został przez specjalistów OBRUM. Obecnie znajduje się on w końcowej fazie obróbki mechanicznej, przygotowany do kompletacji i montażu podsystemów. Podzespoły korpusu wieży, takie jak pokrywy i włazy, są w końcowej fazie ich konstrukcji.

Do zabudowy w wieży przygotowana jest armata typ 120 mm CGT, dostarczona przez szwajcarską RUAG, oraz mechanizm napędu armaty dostarczony przez niemiecką ESW.

Opracowany przez specjalistów OBRUM automat ładowania armaty, będący w trakcie końcowego montażu komponentu mechanicznego, przygotowany jest do zabudowy elektrycznych napędów przez podwykonawcę układu sterowania, AREX.

Również gotowe do montażu jest wyposażenie wieży, między innymi:

* system samoosłony Obra III, nowo skonfigurowany dla potrzeb lekkiej platformy przez PCO,
* uzbrojenie przeciwlotnicze ? zestaw Kobuz oraz wyposażenie strzeleckie dostarczone przez ZM Tarnów wraz z OBRSM Tarnów,
* panoramiczny przyrząd dowódcy dostarczony przez renomowaną niemiecką Carl Zeiss Optronics,
* wyposażenie radiowe dostarczone przez Radmor,
* telefon wewnętrzny FONET, system BMS, oraz wyposażenie systemu informatycznego dostarczanego przez WB Electronics,system nawigacji TALIN produkowany przez WZE w Zielonce.

Warto dodać, że gliwicki demonstrator technologii jako pierwszy otrzyma opracowywany obecnie przez warszawskie PCO nowej generacji celownik czołgowy.
Jeszcze jedno zdjęcie z innego źródła:
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2010, 16:10:47 pm wysłana przez barteq_g »

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 07, 2010, 17:08:18 pm »
Obrazy prezentujące jak będzie wyglądać Polski czołg lekki oraz inne pojazdy zbudowane na podstawie uniwersalnej platfromy bojowej.
 






smiechu

  • Stowarzyszenie
  • Wiadomości: 809
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 07, 2010, 18:40:55 pm »
standaryzacja to jest to! latwiej o czesci no i taniej, niewspomne juz o szybkosci produkcji...
"Ojczyznę kocha się nie dlatego, że wielka, ale dlatego, że własna" - Seneka

"Prawda jest tyle warta ile ust zechce ją powtórzyć" - Proletaryat - Prawda

Nie myli się tylko ten, co nic nie robi...

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 08, 2010, 09:59:03 am »
Miejmy nadzieję, że MON nie zaprzepaści tego projektu bo zapowiada się bardzo ciekawie. Po wymianie t-72 i BWP na nowe pojazdy polskiej produkcji nasza armia wykonałaby duży skok jakościowy.

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 09, 2010, 09:37:26 am »
Kolejne informacje. Prototyp coraz blizej. :)
 
Cytuj
Platforma na kołach
 
Demonstrator technologii polskiej platformy pancernej XXI wieku, tworzony przez gliwicki OBRUM, wjedzie o własnych siłach na MSPO 2010 w  Kielcach (6-9 września 2010). Wóz stanął już na własnych kołach.
 


Obecnie trwają przygotowania do montażu 8-cylindrowego 720-konnego (570 kW - przy 2300 obrotów) turbodiesla 8V199 TE20 niemieckiej spółki MTU (zakupionego już przez OBRUM). Samą operację przeprowadzą specjaliści z RFN.
Eksperci zwracają uwagę na bardzo oryginalną, obecnie najnowocześniejszą w skali europejskiej koncepcję bezzałogowej wieży wozu w wariancie wsparcia ogniowego z działem 120 mm CTG szwajcarskiej korporacji RUAG. Dwuosobowa załoga obsługująca wieżę zajmuje miejsca poniżej jej wieńca i jest chroniona osłonami kadłuba. Cały tył wieży przeznaczony jest na magazyn amunicji kal. 120 mm wraz z automatem załadowania armaty.
 


Mechaniczna część automatu ładowania została zaprojektowana przez OBRUM i znajduje się w ostatniej fazie wykonania, za automatykę odpowiada gdańska spółka AREX. W magazynie amunicji i podajniku w wieży mieści się 12 pocisków kalibru 120 mm. Dodatkowe 10 pocisków gotowych do załadowania umieszczono w kadłubie w lewym tylnim sponsonie. OBRUM nie wyklucza w przyszłości zmiany konfiguracji zapasu amunicji.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 09, 2010, 09:39:09 am wysłana przez barteq_g »

Gizz

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 09, 2010, 13:14:09 pm »
Widze, ze to nie bylo czcze gadanie, a na poczatku nie wierzylem, ze cos zrobia.
Oby tak dalej !

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 09, 2010, 17:25:36 pm »
Jak na razie wszystko idzie w dobrym kierunku. Temat będzie stale uaktualniany bo jest to naprawdę bardzo ważna sprawa jeżeli chodzi o naszą obronność.

Gizz

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 10, 2010, 17:41:48 pm »
Dzieje sie cos?
Bo jestem bardzo ciekawy rozwoju projektu ;)

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 20, 2010, 19:14:26 pm »
Cytuj
Platforma rośnie
 


 
 
Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego pokazany zostanie lekki czołg, demonstrator technologii zaprojektowany i zbudowany w Gliwicach.
 
Z dnia na dzień w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych w Gliwicach nabiera kształtów lekki czołg, demonstrator technologii gąsienicowej wielozadaniowej platformy bojowej. Obecnie w bryle kadłuba z podstawowym opancerzeniem i kołami jezdnymi instalowane są kolejne podzespoły i urządzenia. Niebawem zamontowany zostanie silnik. Równolegle trwają prace przy bezzałogowej wieży. Dokonano już pierwszej przymiarki połączenia jej korpusu z armatą. Wszyscy się spieszą, by demonstrator był gotowy do oficjalnej prezentacji 6–9 września na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Nie wszystko jednak zależy od wysiłku pracowników OBRUM-u, ale też od tego, czy uzgodnionych terminów dostaw podzespołów dotrzymają kooperanci. Według harmonogramu, pojazd ma być gotowy w połowie sierpnia.
 



PIERWSZA WERSJA

„Zdecydowaliśmy się zbudować lekki czołg, gdyż tu najtrudniejsza jest integracja wieży z kadłubem”, powiedział PZ prezes zarządu OBRUM Sp. z o.o. Jerzy Olek. Jego projekt opiera się na podwoziu z zawieszeniem sześciokołowym. Korpus wykonano we współpracy z AMZ Kutno. Kooperantami jest kilkadziesiąt firm z Polski i zagranicy. Nowy pojazd zdecydowano się między innymi wyposażyć w sprawdzony silnik 8V 199 TE20 o mocy 530 kilowatów renomowanej niemieckiej firmy MTU. Warto tu nadmienić, że taki sam jest zamontowany w bojowym wozie piechoty Ulan, austriackiej wersji ASCOD-a zbudowanego we współpracy z Hiszpanią. Profesor Arkadiusz Mężyk, dyrektor do spraw rozwoju w OBRUM, wskazuje na niezwykle nowoczesny wysokonapięciowy system energetyczny. Opracowała go na potrzeby polskiego projektu firma ESW GmbH z Niemiec. „To pierwsza w naszym kraju aplikacja tego systemu energetycznego ze starterem-generatorem o mocy 120 kilowatów”, podkreśla profesor. Podobny startergenerator tego producenta, SF233 o mocy 170 kilowatów, zamontowano w niemieckim bojowym wozie piechoty Puma. Czysto polskim rozwiązaniem jest natomiast system chłodzenia, zaprojektowany przez specjalistów z gliwickiego ośrodka z myślą o nowej platformie. Przedział silnikowy znajduje się w przedniej części kadłuba. To typowe rozwiązanie w bojowych wozach piechoty czy kołowych transporterach opancerzonych, ale wyjątkowe w przypadku czołgu. Przykładem są izraelskie wozy Merkawa. Z jednej strony, silnik umieszczony z przodu zwiększa poziom ochrony załogi, z drugiej zaś daje dużo wolnego miejsca w tylnej części kadłuba. Można tam będzie zamontować siedzenia dla czterech osób. Możliwość zabrania piechurów jest bardzo przydatna podczas działań na obszarach zurbanizowanych, na przykład do ewakuacji rannych. Jako że w gliwickim wozie ma zostać zamontowana tylna rampa z wewnętrznymi drzwiami, łatwo będzie też przewozić nim przedmioty o dużych gabarytach, na przykład skrzynie z dodatkową amunicją. Gąsienice wozu zostaną wyposażone w gumowe nakładki, co pozwoli mu przemieszczać się po drogach publicznych bez niszczenia nawierzchni. Na demonstratorze gliwickiego lekkiego czołgu będzie zamontowana opracowana przez projektantów z OBRUM wieża. W jej korpusie znajdzie się gładkolufowa, kompaktowa armata kalibru 120 milimetrów typu CTG 120/L50, którą dostarczyła szwajcarska firma RUAG. Lekki czołg z tą armatą w wieży załogowej, na podwoziu szwedzkiego V90, był prezentowany w ostatnich latach podczas MSPO. Z CTG będzie sprzężony karabin maszynowy UKM 2000C kalibru 7,62 milimetra, natomiast napęd dla niej ma pochodzić ze wspomnianej już firmy ESW. Z tyłu wieży zamontowany zostanie również zaprojektowany w Gliwicach automat ładowania armaty. W Kielcach zaprezentowany będzie w wariancie z tuzinem pocisków gotowych do użycia, niemniej modułowe rozwiązania konstrukcyjne pozwalają zwiększyć ich ilość na życzenie klienta. Automat ma też system identyfikujący rodzaj amunicji. Na zewnątrz wieży zaplanowano zamontowanie systemu samoosłony Obra III. Będzie ona wyposażona też w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kobuz z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra. Alternatywę dla niego może stanowić automatyczny granatnik kalibru 40 milimetrów. Dwuosobowa obsługa wieży będzie się znajdować we wnętrzu kadłuba. Na zaprezentowanym podczas tegorocznego MSPO demonstratorze znajdzie się też atrapa aktywnego systemu samoobrony przed przeciwpancernymi pociskami kierowanymi bądź pociskami z granatników przeciwpancernych. Pewny wydaje się ukraiński system Zasłon, ale nie można wykluczyć, że czeka nas niespodzianka. Na razie przedstawiciele gliwickiej firmy nie chcą ujawniać szczegółów dotyczących poziomów ochrony balistycznej i przeciwminowej swej konstrukcji. Mają być równie wysokie jak w konstrukcjach zagranicznych. Zwłaszcza że będzie można bardzo łatwo zamontować dodatkowe opancerzenie. Wtedy masa czołgu oscylowałaby w granicach 40 ton.
 
PLANOWANIE RODZINY

Lekki czołg to pierwsza wersja nowej generacji platformy bojowej, która w perspektywie najbliższych lat powinna zacząć zastępować w polskich Wojskach Lądowych pojazdy pancerne technologicznie pochodzące z czasów Układu Warszawskiego. Po rezygnacji z modernizacji BWP-1 pojawiła się potrzeba wyposażenia piechoty zmechanizowanej w nowoczesne wozy bojowe. Dlatego drugim demonstratorem technologii będzie właśnie bojowy wóz piechoty. Na razie wiadomo, że zaprojektowano w nim dłuższe podwozie, z zawieszeniem siedmiokołowym. W ten sposób wewnątrz zmieści się swobodnie trzech żołnierzy załogi i ośmioosobowy desant. Demonstrator bewupa mógłby być gotowy w 2012 roku. Niezbędna jest też w naszej armii unifikacja platform w szeregu pojazdów specjalistycznych. Dążenie do tego można zauważyć za granicą, czego przykładem jest brytyjski program ASCOD SV. Na podwoziu BWP Pizarro powstają różne wersje specjalistyczne pojazdów pancernych dla armii hiszpańskiej. W tym samym kierunku zmierza zaprezentowany niedawno podczas Eurosatory w Paryżu pojazd modułowy Armadillo, wywodzący się z CV90. W przypadku gliwickiego projektu modułowa platforma z dwoma zawieszeniami do wyboru zapewni łatwość przystosowania jej do różnych potrzeb. I tak poza czołgiem i BWP mogą to być między innymi samobieżny moździerz, zestaw przeciwlotniczy, wóz zabezpieczenia technicznego, mobilny radar, a nawet armatohaubica. W wersji z podniesionym przedziałem transportowym będzie można stworzyć wozy dowodzenia i łączności czy też ewakuacji medycznej.
 



SZANSA DLA WIELU

Budowa demonstratora ma pokazać między innymi, które elementy pojazdu możemy zaprojektować i produkować w kraju, a które będziemy musieli importować. Projekt wielozadaniowej platformy bojowej jest też szansą na pozostanie Polski w gronie producentów średnich i ciężkich pojazdów pancernych, a zatem na przetrwanie ZM Bumar Łabędy. Swoje miejsce może też w nim znaleźć wiele innych polskich firm, chociażby WB Electronics, która dostarcza na potrzeby demonstratora telefon wewnętrzny Fonet, systemy zarządzania walką i obserwacji dla kierowcy oraz desantu, a także oprogramowanie informatyczne. Zamontowane w nim zostaną też peryskopy i celowniki powstałe w Przemysłowym Centrum Optyki. Lista krajowych poddostawców jest znacznie dłuższa.
Niewykluczone, że jeśli projekt zyska akceptację resortu obrony narodowej, poziom polonizacji wzrośnie, gdyż wtedy będzie miało sens podjęcie prac nad stworzeniem rodzimych odpowiedników niektórych podzespołów z importu. Niemniej równie ważne wydaje się utrzymanie wysokiego stopnia unifikacji z podobnym sprzętem używanym w innych armiach NATO, co znacząco ułatwi logistykę podczas wspólnych działań, na przykład w misjach stabilizacyjnych.
 


 
Ograniczone wsparcie
Prace nad nową platformą gąsienicową rozpoczęły się w gliwickim OBRUM-ie w 2008 roku. Jedyne zewnętrzne wsparcie finansowe, jakie uzyskał projekt rozwojowy nr O R00 0030 05, to około 19 milionów złotych z Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego i Nauki. Gdy weźmie się pod uwagę skalę przedsięwzięcia, nie jest to kwota oszałamiająca.




barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 28, 2010, 10:01:51 am »

Twisterro

  • Stowarzyszenie
  • Wiadomości: 1322
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 28, 2010, 12:29:43 pm »
Propaganda... Takie informacje w niczym nikomu nie pomagają, a chyba każdy nowy projekt ma takie parametry. :P

I tak liczyć się będą realne osiągi - zobaczymy, jak będą jakieś testy prototypu.
Na wojnę nie idziesz po to by zginąć za ojczyznę, tylko po to by jakiś inny biedny skurczybyk zginął za swoją.
George Patton

p1tereQ

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 28, 2010, 16:34:31 pm »
Propaganda... Takie informacje w niczym nikomu nie pomagają, a chyba każdy nowy projekt ma takie parametry. :P

I tak liczyć się będą realne osiągi - zobaczymy, jak będą jakieś testy prototypu.

Potrafisz zdemotywować.

Nie cieszysz się, że Polska w tej dziedzinie idzie w dobrym kierunku?

Twisterro

  • Stowarzyszenie
  • Wiadomości: 1322
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 28, 2010, 20:38:44 pm »
Będą mnie Piotrze cieszyły wyniki. Taki obrazek to sam potrafisz zmajstrować w fotoszopie, a i z dodaniem parametrów nie będziesz miał problemów. ;)

Jak zrobią, będzie działał i wprowadzą poprawki, po których dalej będzie nas na taki pojazd stać - to będę się cieszył i gratulował.
Na wojnę nie idziesz po to by zginąć za ojczyznę, tylko po to by jakiś inny biedny skurczybyk zginął za swoją.
George Patton

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 29, 2010, 13:08:44 pm »
Może nie propaganda ale element reklamy. Pojazd ma uzyskać poparcie nie tylko w oczach naszej zbrojeniówki ale także zapewnić kontrakty zagraniczne.

Rudolfo

  • Czytelnik
  • Wiadomości: 172
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 29, 2010, 17:13:21 pm »
Może nie propaganda ale element reklamy. Pojazd ma uzyskać poparcie nie tylko w oczach naszej zbrojeniówki ale także zapewnić kontrakty zagraniczne.


A dla mnie to strata kasy... ogromną kasę wydaliśmy na Loary - co według wojskowych była dobrą bronią, no ale pewien minister co nie był nawet w wojsku jako żołnierz ,,, co on wie o problemach wojska...  BRONI PRZECIWLOTNICZEJ TAK NAPRAWDĘ NIE MAMY!!!! a rakiety typu grom - to ja o ich skuteczności trafienia nie będę pisał... bo jest mizerna... (łatwo ją ogłupić i trafienia nie ma :( )

Ten wóz jest nam nie potrzebny... są inne ważniejsze cele....

A co do samego wozu ...  jeżeli nawet zdecydujemy go produkować (a nie 1 egzemplarz jako prototyp) to ja nie widzę sukcesu zbrojeniowego... jest spora konkurencja. Po za tym nasza własna armia raczej tego nie kupi... przykład inny mamy dobre wozy typu Tur, Żubr... no ale wolą kupować (lub wypożyczać) amerykańskie...



Nadworny krytyk i wredota = Rudolfo

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 29, 2010, 17:31:53 pm »
Nie jest potrzebny? Ile jeszcze pojeżdżą stare radzieckie bwp i t-72 ?

slawszczep

  • Czytelnik
  • Wiadomości: 14
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 29, 2010, 19:53:41 pm »
Bumar ostatnio wyprodukował do prób nowy nośnik.Na jego bazie ma byc produkowany lekki czołg,zestaw opl.,haubica samobieżna itp.Ciekawostką może byc to że z czołgu lekkiegi po przez dodanie pancerzy aluminiowych(tak jak w Rosomaku) można tanio pozyskac czołg średni.Tylko ciekawe czy nasi desydenci to kupią?

Rudolfo

  • Czytelnik
  • Wiadomości: 172
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 30, 2010, 08:24:43 am »
Nie jest potrzebny? Ile jeszcze pojeżdżą stare radzieckie bwp i t-72 ?

Nie jest potrzebny - bo są inne ważniejsze potrzeby ...  NIE MAMY OBRONY PRZECIWLOTNICZEJ....  Na to powinna iść kasa... (kupić rakiety) a nie na ten pojazd....
W dzisiejszych polach walki lotnictwo i obrona przeciwlotnicza jest najważniejsza. Teraz to żołnierze obrony przeciwlotniczej to samobójcy oni piersi mają zginąć... (aby wróg mógł wygrać wojnę) Po co ci nowy ten wóz  czy np czołg ja ci dam nawet 1000 abramsów jak nie masz obrony przeciwlotniczej to zaraz Cię zniszczą lotnictwem i jest po tobie...



UŻYWAMY OPCJI EDYTUJ! POSTY POŁĄCZONO.

Bumar   ostatnio wyprodukował do prób nowy nośnik.Na jego bazie ma byc   produkowany lekki czołg,zestaw opl.,haubica samobieżna itp.Ciekawostką   może byc to że z czołgu lekkiegi po przez dodanie pancerzy   aluminiowych(tak jak w Rosomaku) można tanio pozyskac czołg średni.Tylko   ciekawe czy nasi desydenci to kupią?

A ile to będzie   kosztować - to nie jest tak, że zrobiła zbrojeniówka projekt na kompie i   już gadają jaki to super broń (przykład naszego Pzl 230 skorpion) musi   powstać prototyp - fakt powstanie, ale po za tym to są różnego rodzaju   testy na poligonie - coś nie tak będzie więc kasa na modernizacje   projektu musi iść... a ja nie sądzę że projekt będzie odraz rewelacyjny
« Ostatnia zmiana: Sierpień 30, 2010, 14:02:19 pm wysłana przez Twisterro »
Nadworny krytyk i wredota = Rudolfo

barteq_g

  • Gość
Odp: Projekt Polskiego wozu bojowego XXI wieku.
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 30, 2010, 18:08:59 pm »
To, że ktoś biegał po poligonie nie oznacza od razu, iż jest ekspertem w sprawach wojskowości.

Ta platforma jak wyżej widać może być także nośnikiem dla zestawu obrony przeciwlotniczej. Póki na horyzoncie nie ma żadnej wojny to pozwólmy się rozkręcić zbrojeniówce. To może być pierwszy krok w tym kierunku.

Demokracja w Polskim wydaniu zabija Wojsko Polskie. Ministrami są ludzie bez pojęcia w temacie obronności a dowódcy to w dużej części beton z PRL-u jednak jeżeli uda się wdrożyć produkcję PLC wtedy przynajmniej ludzie będą mieli pracę a być może rozkręci to także popyt na polski sprzęt.

Trochę optymizmu.